In 2024 nam de Gemeente Best het voortouw door een samenwerking met ZorgInzicht aan te gaan voor het lanceren van de eerste pilot van de WLO.
Het doel van de pilot was om: de functionaliteit en prestaties van de WLO te evalueren en het verlagen van de wachttijd van de cliënten in de gemeente Best.
Alle verwachtingen zijn overtroffen en in 2025 heeft de gemeente Best besloten door te gaan met de WLO.
Lees alle bevindingen in ons gepubliceerde pilotrapport.
Gemeente Best maakt zorg sneller en toegankelijker
De implementatie van de WLO vond plaats in de tweede helft van 2024. De voorbereidingen begonnen in juli, met trainingen voor klantmanagers en zorgaanbieders. Na een korte aanpassingsperiode, waarin interne processen werden afgestemd, ging de pilot officieel van start op 30 september 2024. Het resultaat was direct merkbaar: binnen een minuut na de start waren alle acht cliënten op de centrale wachtlijst gekoppeld aan een zorgaanbieder. Gedurende de pilot werden in totaal 41 cliënten via de WLO geholpen.
De resultaten van de pilot met de WachtlijstOplosser zijn overwegend positief en tonen aan dat het systeem een grote meerwaarde biedt in het verkorten van wachttijden, verhogen van transparantie en efficiënter maken van processen. De belangrijkste voordelen zijn:
Korte wachttijd: De gemiddelde wachttijd werd uiteindelijk teruggebracht van 47,6 dagen naar 12,4 dagen (10,4 + 2), een reductie van 73,9%.
Wachtlijst opgelost: Op de einddatum van de pilot stonden er geen cliënten meer op de centrale wachtlijst.
Verbeterde samenwerking: Zorgaanbieders en klantmanagers ervoeren meer overzicht en gebruiksgemak. Alle betrokken partijen gaven positieve feedback.
Realtime data: Gemeenten kunnen beter sturen op wachtlijsten en doorlooptijden dankzij actuele informatie.
Verhoogde efficiëntie: 62,5% van de cliënten kon binnen 30 dagen zorg ontvangen, een duidelijke verbetering ten opzichte van de situatie voor de pilot.
Doorlooptijd aanbieder
Binnen 10,4 dagen na claim kreeg de cliënt zorg.
Wachttijd op WLO
Gemiddeld bracht een cliënt 2 dagen door op de WLO.
Wachttijd 301 bericht
De zorgaanbieder kreeg binnen 15,8 dagen een toewijzing zorg bericht.
Claims door aanbieder
41 geholpen cliënten waarvan 32 in zorg en 9 worden opgestart.